Czas trwania gwarancji na części samochodowe

Czas trwania gwarancji na części samochodowe

Na co dzień wydaje się nam, że gwarancja jest rzeczą absolutnie oczywistą. I w większości branż rzeczywiście tak jest. To do czego się przyzwyczailiśmy w przypadku sprzętu elektronicznego czy też wyposażenia do domu nie przekłada się jednak często na to, co zastaniemy kupując części samochodowe. W tej branży nieco inaczej niż w wielu nam znanych pojawia się krótka gwarancja lub w ogóle jej brak.

Czy brak gwarancji jest zgodny z prawem?

Oczywiście, że tak. Producent nie ma obowiązku prawnego udzielać gwarancji na swoje części. Zwykle jest ona udzielana z uwagi na to, że robią to inni producenci i dana firma nie chcąc jakościowo odstawać również udziela gwarancji na sprzedane przedmioty lub ich poszczególne elementy. W przypadku części samochodowych sprawa ma się zgoła inaczej. Tu producenci często niechętnie i często w sposób bardzo skomplikowany udzielają gwarancji na swoje produkty. Nie wynika to bynajmniej ze złej woli, a z bardziej pragmatycznych przyczyn.

Części samochodowe
Części samochodowe

Warty odnotowania jest także fakt, że część producentów części samochodowych oczywiście udziela gwarancji na swoje produkty i zjednuje sobie tym samym tą grupę klientów, której najbardziej zależy na maksymalnej niezawodności zakupionych części do auta.

Z pewnością wiele osób czuje teraz oburzenie. Jakim prawem mogę nie mieć gwarancji na sprzęt? Prawo polskie posiada odpowiednie przepisy, które chronią nas konsumentów znacznie lepiej, niż większość osób kupujących części do samochodu wie. Występuje bowiem pojęcie rękojmi, które w przypadku ujawnienia znacznej wady produkcji, niezgodności z opisem towaru i innych wad, pozwala nam ubiegać się o zwrot pieniędzy lub nawet odszkodowanie. Musimy jednak zwrócić się w tym celu do sprzedawcy, a nie samego producenta. Jeżeli sądownie zostanie uznana nasza racja, sprzedawca będzie mógł dochodzić swoich praw w hurtowni, a hurtownia u producenta danego wyposażenia. Nie jest to prosty proces i zwykle jak ognia unikamy takich procedur, ale warto o tym wiedzieć, gdy zdarzy się nam kupić niezgodny z opisem bubel. Takim bublem może być na przykład kiepskiej jakości zamiennik, który nie pasuje do naszego auta mimo zapewnień sprzedawcy lub nie spełnia swojej roli.

Przykładowa długość gwarancji na części do samochodów

W przypadku opon spotykamy się zwykle z bardzo szumnymi zapowiedziami ze strony producentów. Długość gwarancji jest tu dość pokaźna, a w przypadku niektórych marek sięga 7 lub 10 lat. To niesamowite biorąc pod uwagę jak wiele osób zmienia opony o wiele częściej. Zwykle jednak nie wszystko złoto co się świeci i tak samo jest w tym przypadku. O ile producenci tacy jak Kormoran, Michelin, Kleber rzeczywiście udzielają wieloletnich gwarancji (od 2 do 7 lat), ale w wielu przypadkach to po naszej stronie będzie oczywiście wykazanie, że opony zostały we właściwy sposób przechowywane i użytkowane. Gdy wgryźć się nieco głębiej w zapisy w takich umowach gwarancyjnych, liczyć możemy na co najwyżej dwuletnią gwarancję, a dłuższe gwarancje możemy raczej uznać za dobry chwyt marketingowy.

W przypadku amortyzatorów mamy do czynienia z gwarancją, która zwykle liczona jest nie tak jak w przypadku opon od daty produkcji, a od daty faktycznego montażu. Rekordzistą jest Monroe, który jako lider rynku amortyzatorów gwarantuje 3 lata bezproblemowego użytkowania, a większość pozostałych producentów bazuje na gwarancjach dwuletnich.

Dwa lata – motoryzacyjny standard?

W większości przypadków znajdziemy właśnie dwuletnie gwarancje na części samochodowe i podzespoły. To pewnego rodzaju standard, którego trzyma się większość producentów części samochodowych. Uznać można ten czas za pewną branżową średnią, choć nie brakuje również firm wyróżniających się brakiem gwarancji lub gwarancją znacznie dłuższą.

Warto zastanowić się czy chcemy zaoszczędzić czasami kilkadziesiąt lub kilkaset złotych rezygnując jednocześnie z naszego komfortu i bezpieczeństwa jazdy, czy też wolimy dopłacić nieco więcej pieniędzy i uzyskać dłuższy o pewność co do zakupionego sprzętu. To drugie rozwiązanie wydaje się znacznie bardziej logiczne i warto właśnie bezpieczeństwem kierować się w przypadku wybierania większości elementów, które mają wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania naszym samochodem. Siłą rzeczy producenci, którzy oferują gwarancje wieloletnie są znacznie bardziej fachowi w tym co robią i znacznie bardziej pewni co do jakości swoich produktów. I to właśnie ich kierunku powinniśmy spojrzeć przede wszystkim szukając nowych części do samochodu.

Niewątpliwie jednak na rynku motoryzacyjnym niezbyt pozytywną praktyką jest stosowanie bardzo wielu obostrzeń w dokumentach gwarancyjnych. Bardzo często jako klienci i konsumenci możemy poczuć się tymi warunkami przygnieceni. Dowiemy się wszystkiego na temat sposobu eksploatacji danej części, przechowywania, konserwacji. Jakiekolwiek uchybienie z naszej strony spowoduje oczywiście odnowienie ewentualnej wypłaty gwarancji lub wymiany części na nową. Bardzo często spełnienia wszystkich wymagań gwarancyjnych graniczy z cudem. Branża motoryzacyjna jest więc doskonale zabezpieczona, a są wśród nich tacy producenci, którzy od bardzo wielu lat nie mają problemu z rozpatrywaniem gwarancji i wiodą prym w tej branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *