Lombard – jakie wymogi należy spełnić aby rozpocząć działalność?

Lombard to instytucja zajmująca się udzielaniem pożyczek pod zastaw różnych przedmiotów. Pozornie może wydawać się, że otwarcie lombardu jest obwarowane licznymi warunkami. Wprost przeciwnie – rozpoczęcie działalności lombardowej nie wymaga wielu formalności, a właścicielem lombardu może zostać każdy. Jakie zatem wymogi trzeba spełnić, aby prowadzić lombard?

Lombard – dobry pomysł na biznes

Nie tylko w mniejszych miejscowościach, ale także i w dużych miastach można spotkać coraz więcej szyldów i ulotek, zachęcających do skorzystania z usług lombardu. W stolicy można na przykład natknąć się na ogłoszenia rozwieszane na słupach o treści: lombard Warszawa Ursynów, czy też lombard Targówek. Świadczy to o dużym popycie na tego typu usługi, a co za tym idzie o znacznych szansach na powodzenie tego rodzaju działalności. Lombard zajmuje się udzielaniem pożyczek gotówkowych pod zastaw rzeczy. Klientami lombardu są zwykle osoby potrzebujące gotówki, które nie mogą liczyć na kredyt bankowy lub tzw. „chwilówkę”. W tej sytuacji decydują się na oddanie w zastaw wartościowych przedmiotów, takich jak sprzęt elektroniczny, RTV lub biżuteria. Rzeczy te podlegają wycenie, która zwykle wynosi 30-50% wartości rynkowej przedmiotu. Na wypłatę takiej kwoty „od ręki” mogą liczyć klienci lombardów. Umowy zawierane z klientami przewidują, że mogą oni w określonym terminie wykupić przedmiot za sporo wyższą kwotę. Często zdarza się, że klient nie zgłasza się po zastawiony przedmiot. Wówczas lombard może wystawić go na sprzedaż w atrakcyjnej cenie. Różnica pomiędzy ceną sprzedaży, a kwotą wypłaconą klientowi, stanowi zysk lombardu. Właściciel prowadzący działalność lombardową zwykle stara się sprzedać przedmiot po cenie możliwie jak najwyższej. Czasem jednak można natknąć się w lombardach na unikalne sprzęty w przystępnych cenach. Przykładowo – amatorzy fotografii powinni zwrócić uwagę na ogłoszenia typu „aparaty na sprzedaż w Warszawie”.

Warunki konieczne do otwarcia lombardu

skup-telefonow-Warszawa-ŚródmieścieOtwarcie lombardu nie wymaga wypełnienia skomplikowanych i długotrwałych formalności. Co prawda, od 2016 roku, na mocy tzw. ustawy antylichwiarskiej lombardy zostały uznane za instytucje pożyczkowe, jednak dotyczy to wyłącznie tych, które udzielają kredytów konsumenckich pod zastaw. W tej sytuacji konieczny jest wpis do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego oraz prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub z o.o., z minimalnym kapitałem 200.000 zł. W praktyce tylko nieliczne lombardy funkcjonują jako instytucje pożyczkowe. Takie placówki można odróżnić po reklamie np. pożyczki pod zastaw Warszawa. Większość lombardów jest prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, a z klientami nie zawiera umowy pożyczki, a umowę sprzedaży rzeczy z prawem jej odkupu przez właściciela. Dlatego coraz częściej zamiast ogłoszeń o pożyczkach pod zastaw można spotkać takie jak np. skup za gotówkę Warszawa. Umowy sprzedaży rzeczy z opcją odkupu nie są traktowane jako pożyczki konsumenckie. Nie dotyczy ich także limit kosztów pozaodsetkowych, określony w Ustawie o kredycie konsumenckim. Strony takiej umowy są związane przepisami Kodeksu Cywilnego. Umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej, na podstawie dokumentu tożsamości klienta. Bardzo istotne jest szczegółowe opisanie przedmiotu przyjętego do lombardu oraz określenie terminu i warunków jego odkupu przez klienta. Do otwarcia lombardu zajmującego się skupem wartościowych przedmiotów, a następnie ich odsprzedażą, wystarczy zarejestrowanie działalności gospodarczej w urzędzie gminy i dokonanie zgłoszeń do urzędu skarbowego oraz ZUS. Osoby prowadzące lombard rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych, dlatego konieczne jest ewidencjonowanie wpływów i rozchodów.

Sprawdź również:

Jak zacząć prowadzenie lombardu?

Otwarcie lombardu powinno być poprzedzone analizą rynku, z uwzględnieniem docelowej grupy klientów oraz konkurencji. Biznes ten raczej nie powiedzie się w dzielnicach bogatych, ani też biedniejszych, ale z silną konkurencją. Lokalizację lombardu trzeba więc dokładnie wytypować. Do otwarcia lombardu niezbędne jest posiadanie lokalu, do którego będą mogli przychodzić klienci. Ważne, aby wielkość pomieszczenia uwzględniała przestrzeń do przechowywania sprzętów przyjętych pod zastaw lub do skupu. W związku z tym, że przechowywane przedmioty mają znaczną wartość, dobrze jest zainwestować w solidne zamki, kraty lub żaluzje antywłamaniowe. Niezbędnym czynnikiem dla powodzenia przedsięwzięcia jest szyld, informujący o działaniu lombardu oraz odpowiednia reklama. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji dobrze jest sprecyzować jakiego rodzaju sprzęty podlegają skupowi i zamieścić taką informację w ulotkach. Przykładowo, ogłoszenie o treści „skup aparatów Warszawa” wskazuje, że lombard przyjmuje do skupu aparaty fotograficzne. Zazwyczaj lombardy zajmują się skupem takich przedmiotów jak: elektronika (laptopy, tablety, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe), złoto, srebro, medale, monety, sprzęt AGD i RTV, antyki, zegarki, elektronarzędzia i inne.